torsdag 28 maj 2009

buddhism

Jag gjorde för första gången på länge ett test på facebook. Det handlade om religion och vilken man tillhörde. Jag tillhör enl testet buddhism :) Och det är faktiskt till den religionen jag räknar mig om jag ska välja. Jag gick in på Wikipedia för att läsa mer och läser då om vad munkarna får äga. Det de får äga är :

två orangefärgade livklädnader,
en nål och ett bälte av tyg,
en matskål,
en rakkniv
en vattensil (för att inte råka dricka en mygga, och bryta mot budet att inte döda)

Den sista tycker jag är bäst. Min sambo avskyr spindlar så nu har jag ngt att skylla på när jag försöker att släppa ut dom levande.

Det jag har problem med är 4 av de etikregler som finns. De är:

Att inte tala om andras fel - utan vara förstående och medkännande
Att inte upphöja sig själv och nervärdera andra - utan övervinna egna brister
Att inte undanhålla andlig och materiell hjälp - utan fritt ge när så behövs
Att inte hänge sig åt vrede - utan vara överseende

Men detta kan jag jobba på. Sen ska jag raka av mig håret ;)

Inga kommentarer: