fredag 29 augusti 2008

Godmorgon!

V34 +2

Inatt har jag haft de knasigaste av drömmar. En av dom var att min syster helt plötsligt hade fött barn. Inget hade synts på henne alls. Pappan var hennes nuvarande pojkvän men hon levde tillsammans med Anders Wendin från "Moneybrother". Knas....

I morse på tv4 diskuterade dom att fettma kostar staten en himla massa pengar. Bla genom att de som är överviktiga oftare måste sjukskrivas eller gå i förtidspension. Detta är nog något som jag skulle kunna diskutera i all evighet! Jag tycker att om man är överviktig pga att man ätit dåligt och inte rört sig tillräckligt så är det ens eget ansvar att ta hand om sig och sina barn. Barnen ärver ju våra vanor. Det är så mycket gnäll på vissa. Sluta gnäll och ta tag i kilona istället. Sen kan jag ju tycka att man ska höja momsen på det som helt klart är onyttigt och sänka på det som är nyttigt. Men oavsett så är det ens eget ansvar. Sitter man still hela dagarna och bara äter pizza så får man skylla sig själv. Det kostar inget att ge sig ut och promenera t.ex. Nej nu var det nog för moraltanten för idag.

1 kommentar:

Emma sa...

Ja men jag håller med dig. Det är bara en själv som kan ta tag i situationen. Dom runt omkring kan ju bara vara med och tycka, aldrig gå åt någon annan. Men däremot borde det sattas lite pengar på "behandling" av fettma tex att om dom nu är sjukskrivna ska det vara obligatoriskt att sluta upp med en grupp 4-5 ggr i veckan och ut och gå. Kanske någon form av kurs i bra kost osv osv.
Men men det är lätt att tycka svårt att få det tillhandling:P
kram på dig