måndag 20 oktober 2008

amning och sånt

När man är gravid är det så mycket fokusering på förlossningen.... eller så är man själv så inkörd på det och ingen stoppar en. Lilltjejen är nu en vecka gammal och man önskar att man vetat mer om livet direkt efter förlossningen. Man kan ju inget om navelstumpar som ruttnar, blöder och trillar av eller om salter i urinet som ser ut som blod. Nu fick vi ju bara 2 tillfällen i föräldragruppen och de hade kanske tagit upp detta vid det tredje tillfället. Men vem har mer nytta av att veta exakt hur barnet åker genom beckenet än t.ex. hur ofta barnet ska badas eller vilka krämer som man ska anväda. Vi fick se en förlossningsfilm på första mötet men alla har väl redan sett barnmorskorna?! När man är gravid kommer alla och säger vad man ska äta och dricka och efter förlossningen känns det lite som att man blivit helt lämnad. Inte hjälpte det heller med att det tog oss en vecka att få kontakt med BVC.

Jag har fått hem en ny bok som jag försöker läsa mellan amningarna. Det är en bok som heter 9 ½ månad. Skriven av Annika Lantz. Skitkul och träffsäker.

På onsdag ska jag på gravidyoga igen :) Yogalärarinnan ville att jag skulle komma förbi och visa upp underverket. Det ser jag fram emot.

Nu ska maten dukas upp igen :)

3 kommentarer:

Emma sa...

En vecka redan, fasen tiden bara flyger iväg. Här har det varit kalas, kalas och sedan lite kalas. Ally har fyllt år:)Helt slut.
Håller med om att det är dålig info om tiden efter man fött.
Alla här hälsa och grattar, syskon, föräldrar, barn ja alla.
Längtar så till den 1:e så vi får träffa det lilla underverket.
Klappa henne från oss o ge Mister J en kram. Kram vännen

Anonym sa...

Grattis grattis till lilltjejen!!! Nyfiken på en bild:) Ja, håller med det är jättemycket som man inte vet hur man ska göra, när och om etc. För oss tog det ca tre månader innan vi kände att vi hade koll! Innan det var det bara kaos, inga rutiner, det som funkade ena dagen funkade inte nästa osv. http://www.growingpeople.se/, är en bra sida skrien av svenska läkare. Den använde jag jättemycket, det står allt där! Va rädda om er! Har du fixat sida på familjeliv? KRAM

Frida - Doula i Östergötland sa...

Man kan nästan tro att förlossningen är slutmålet, men den är ju faktiskt bara början! Förlossningen är ju viktig men jag håller med att den får fokus. Trots sin storhet så ju förlossningen en ganska liten del, den pågår i några timmar, max tre dygn, gravid är man i nio månader men förälder det är man livet ut. I min blogg (under etiketterna föräldraskap och förlossningsdepression) har jag skrivit några inlägg om hur det kan va att bli förälder.